XX Jesienno-zimowe koncerty

Jubileuszowa edycja Jesionno-zimowych koncertów u Najświętszych Imion Jezusa i Maryi w Katowicach-Brynowie!

Już po raz dwudziesty mamy przyjemność zaprosić Państwa na cykl koncertów organowych i kameralnych w kościele Najświętszych Imion – miejscu dla Stowarzyszenia bardzo ważnym, gdyż to właśnie z tego kościoła wywodzą się założyciele naszej organowej organizacji. Tu w 1999 roku powstał pomysł założenia Stowarzyszenia, którego celem miały być działania promujące muzykę organową wykonywaną na nowych, znakomicie brzmiących organach zainstalowanych u Najświętszych Imion przez Mieczysława Klonowskiego. Nadał on staremu instrumentowi autorstwa renomowanej duńskiej firmy Marcussen indywidualny rys brzmieniowy, ujmująco wpasowany do przestrzeni naszego kościoła.

Profil koncertów ewaluował – od solowych recitali organowych, przeplecionych raz w roku koncertem wokalno-organowym (obowiązkowo w Nowy Rok), poprzez kameralistykę z organami, muzykę chóralną i kantatowo-oratoryjną. Podczas dziesiątej edycji gościliśmy w naszym kościele nawet wielką orkiestrę symfoniczną Akademii Beethovenowskiej.

Niezależnie od składów wykonawczych przyświecał nam ważny cel – pokazanie nie tylko piękna organów, ale również bogatego skarbca muzyki liturgicznej, która powstawała przez wiele wieków i w wyniku reformy Soboru Watykańskiego II wyszła z użycia liturgicznego. Ciekawy „koncertowo” czas Wielkiego Postu i Wielkanocy wypełnił drugi, realizowany okazjonalnie cykl „Wokół Roku Liturgicznego”, który rozprzestrzenił się również na inne ośrodki – najbliższy po sąsiedzku, w kościele św. Rodziny, oraz nieco dalsze – w Skierniewicach, Bydgoszczy, Siedlcach, Warszawie i Koronowie.

NASZE KONCERTY OD DWUDZIESTU LAT WSPIERA MEDIALNIE GOŚĆ NIEDZIELNY i RADIO eM!
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY JEST MIASTO KATOWICE!

Zapraszamy Państwa na kolejny koncert:

SOBOTA, 3 listopada 2018 r. godz. 18.00 MSZA ŚWIĘTA „przy świecach”
oraz
godz. 19.00 KONCERT ZADUSZKOWY Et expecto ressurectionem mortuorum…

Władysław Szymański (Katowice) – organy solo
Chór Katedralny im. Ks. Alfreda Hoffmanna w Siedlcach
ks. Michał Szulik – dyrygent
Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – organy akompaniament

PROGRAM

*** przed mszą św.

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) V Sonata D dur op. 65 nr 5 (organy solo)
Andante – Andante con moto – Allegro

Gabriel Faure (1845-1924) Cantique de Jean Racine op. 11 (chór i organy)

*** w czasie mszy św.

Michał Roman Szulik (*1970) Quam dilecta tabernacula (chór i organy)

Gabriel Fauré (1845-1924) Kyrie, Sanctus, Agnus Dei z Messe Basse (chór i organy)

Johann Pachelbel (1653-1706) Aria Quinta ze zbioru Hexachordum Apolllinis (organy solo)

Colin Mawby (*1936) O sacrum convivium (chór i organy)

*** koncert

Cesar Franck (1822-1890) Psalm 150 (chór i organy)

Albert Renaud (1855-1924) Toccata d-moll op.108 nr 1 (organy solo)

Władysław Szymański (*1955) Et exspecto resurrectionem mortuorum… (organy solo)

Malcolm Archer (*1952) Abide with me (chór i organy)

*** WYKONAWCY ***

Władysław Szymański, organista kompozytor, w latach 1975-78 studiował muzykologię w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Następnie w latach 1978-83 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. W tej uczelni odbył także podyplomowe studia dla kapelmistrzów orkiestr dętych. Od 1979 roku jest organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. Od 1985 roku jest pedagogiem Akademii Muzycznej w Katowicach  – obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W 2001 roku w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego obronił z wyróżnieniem pracę doktorską o konstrukcji zabytkowych organów Górnego Śląska. W październiku 2009 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego na podstawie pracy o interpretacji XIX-wiecznej literatury organowej. W roku 2015 otrzymał od prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora. W latach 2008 do 2016 był dziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1. września 2016 r. jest rektorem tej uczelni.

Jako koncertujący organista występował poza Polską w Austrii, Czechach, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczach, Norwegii, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Włoszech. Nagrał pięć płyt CD w tym trzy na zabytkowych XIX-wiecznych organach bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. Jest autorem wielu publikacji z zakresu budownictwa organowego i muzyki organowej.

Władysław Szymański jest kompozytorem utworów organowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych. W tej dziedzinie dwukrotnie otrzymał wyróżnienia na konkursach kompozytorskich: w 1983 roku za Toccatę na dwa fortepiany i w 1985 roku za Hymn na organy. Jego utwory były wykonywane w Amstredamie, Berlinie, Warszawie, Genevie, Turynie, Londynie, Helsinkach, Lahti, Sztokholmie, Pradze, Valencji, Tokio, Wiedniu. Jest jednym z inicjatorów i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki odbywających się od 1991 r. Odznaczony brązową odznaką Gloria Artis.

Chór Katedralny im ks. Alfreda Hoffmana jest zespołem, który wyrasta z niemalże stuletniej tradycji chóralnej kościoła pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Siedlcach, od roku 1924 siedziby biskupa diecezji.  Prężnie rozwijający się pod kierownictwem Walentego Hakowskiego zespół śpiewaków, przeżywał swój największy rozkwit za czasów dyrygenta i organisty katedralnego, salezjanina ks. Alfreda Hoffmana, który swoją charyzmatyczną osobowością w ciągu 40 lat pracy  nie tylko przyciągnął do chórów działających przy katedrze setki mieszkańców Siedlec, ale także poniósł zespół na wyżyny sukcesów artystycznych. Od 1999 r. chór prowadzi ks. Michał Szulik, którego asystentką od 2014 r. jest Izabela Kiryluk. Głównym zadaniem Chóru Katedralnego im ks. Alfreda Hoffmana w Siedlcach jest służba liturgii podczas celebracji w kościele biskupim a także podczas większych uroczystości na terenie diecezji siedleckiej. W repertuarze zespołu, oprócz utworów liturgicznych znajdują się także utwory koncertowe, z którymi chór występował na terenie kraju a także w Niemczech, Włoszech, na Węgrzech, Ukrainie i Białorusi. Chór ma w swoim repertuarze wiele kompozycji dyrygenta, ks. Michała Szulika. Istotnym aspektem działalności chóru katedralnego jest praca wychowawcza i wspieranie rozwoju uzdolnionej muzycznie młodzieży.

Izabela Kiryluk dyrygent, solistka, pedagog. Absolwentka Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w klasie dyrygentury prof. Magdaleny Wdowickiej-Mackiewicz, Absolwentka  Prywatnego Policealnego Studium Sztuki Wokalnej w klasie śpiewu prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt w Poznaniu oraz Absolwentka Podyplomowych Studiów Pedagogiki Rytmiki z Kształceniem Słuchu oraz prowadzeniem zespołów w klasach I – III szkoły muzycznej I stopnia w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku. Stypendystka Prezydenta Miasta Siedlce. Od 2015 roku pracuje w Zespole Szkół Muzycznych w Siedlcach oraz jako nauczyciel przedmiotu emisja głosu w Diecezjalnym Studium Muzyki Kościelnej w Siedlcach. Drugi dyrygent Chóru Katedralnego im. ks. Alfreda Hoffmana w Siedlcach. Jako solistka, chórzystka i dyrygentka brała udział w nagraniu płyt: „Muzyka w Katedrze Siedleckiej” i „Kultura muzyczna Katedry Siedleckiej. Ludzie i Muzyka”, Płyta Jubileuszowa z okazji XX-lecia PSEG i XV-lecia PPSSW,„Kameralnie to pięknie i profesjonalnie”, Płyta Jubileuszowa z okazji 50 – lecia pracy artystycznej prof. J. Gałęskiej – Tritt i 20-lecia Prywatnego Policealnego Studium Sztuki Wokalnej „W kręgu muzyki polskiej XIX/XX wieku”, Płyty Jubileuszowej z okazji 20 – lecia Towarzystwa Muzycznego Schola Cantorum Posnaniensis oraz Płyty „Łacińska Muzyka na Boże Narodzenie” z Chórami Państwowej Szkoły Muzycznej w Siedlcach.

Ks. Michał Roman Szulik (ur. 1970) muzykolog, chórmistrz, dyrygent, kompozytor, pedagog. Ukończył studia teologiczne w Wyższym Seminarium Duchownym w Siedlcach oraz studia muzykologiczne w KUL. W 2009 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego z zakresu sztuki muzycznej w dyscyplinie dyrygentura. Od 1999 roku jest dyrygentem Chóru Katedralnego im. ks. A. Hoffmana w Siedlcach. Prowadzi także Chór Akademicki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz chór i orkiestrę w Zespole Szkół Muzycznych w Siedlcach. Zajmuje się także dydaktyką wokalną. W pracy naukowej koncentruje się badaniem religijnej kultury muzycznej, badaniem różnych aspektów muzyki w liturgii, specjalizuje także się w metodyce prowadzenia chórów i zespołów wokalnych, czego owocem jest pierwszy w poprzemianowej Polsce podręcznik prowadzenia chórów „Chór w kościele. Podręcznik”. Jest zaangażowany w organizację życia muzycznego Siedlec i diecezji siedleckiej, w której jest Przewodniczącym Komisji ds. Muzyki Kościelnej. Jest konsultorem Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej Episkopatu Polski. Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach oraz jest wicedyrektorem ds. artystycznych Zespołu Szkół Muzycznych w Siedlcach.

Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa urodzona w Katowicach, ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w klasie organów Moniki Dąbrowskiej. Studiowała organy pod kierunkiem prof. Magdaleny Czajki i prof. Juliana Gembalskiego. W 2002 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest również konserwatorem-zabytkoznawcą, absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Została wyróżniona nagrodami na krajowych i między-narodowych konkursach organowych (Wrocław 1996, Rumia 1999). Brała udział w wielu kursach i festiwalach muzyki organowej w Polsce i za granicą. Dwukrotnie była stypendystką Ministra Kultury w dziedzinie ochrony dóbr kultury (2003 i 2004). Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa jest dyrektorem i wykładowcą Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Siedlcach, a także członkiem Diecezjalnych Komisji ds. Muzyki Kościelnej w Siedlcach i we Wrocławiu zajmując się zabytkowym instrumentarium organowym. Jest również adiunktem w Katedrze Organów i Klawesynu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi wykłady z organoznawstwa, kameralistyki organowej i gry liturgicznej. Jako prezes Stowarzyszenia PRO MUSICA ORGANA popularyzuje organy i muzykę organową. Od 2017 r. pełni również funkcję rzeczoznawcy ministra kultury w zakresie zabytkowych i współczesnych organów.

 

 

 

 

***************************** a r c h i w u m 2018 *****************************

SOBOTA, 6 października 2018 r. godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY STUKA IMPROWIZACJI W KLASYCZNEJ PERSPEKTYWIE
Kay Johannsen (Stuttgart) – organy

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga c-moll BWV 546

Preludia chorałowe ze zbioru Orgelbüchlein:
Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ
BWV 639
In dich hab ich gehoffet, Herr BWV 640
Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1842)
Preludium i fuga d-moll op. 37

Johannes Brahms (1833-1897)
Herzlich tut mich verlangen op. 122, nr 11
O Welt, ich muss dich lassen op. 122, nr 10

Kay Johannsen (* 1961)
Song of Hope
(2016)

Max Reger (1873-1916)
Te Deum op. 59, nr 12

Kay Johannsen
Improwizacje

Kay Johannsen studiował we Freiburgu i Bostonie.  Od 1994 roku  jest kantorem kolegiaty (Stiftskirche) w Stuttgarcie. Kieruje cyklami koncertowymi Stunde der Kirchenmusik oraz Bach: vokal 2011-2021.

Jako organista w 1988 roku wygrał Niemiecki Konkurs Muzyczny, a prowadzony przez niego zespół Stuttgarter Kantorei wielokrotnie zdobywał nagrody na Niemieckim Konkursie Chóralnym (Kilonia 2006, Weimar 2014, Freiburg 2018). Od lat jest członkiem jury Niemieckiego Konkursu Muzycznego. Dokładnie 30 jego płyt, utrwalających dokonania organowe i dyrygenckie, ukazało się w wytwórniach: Carus, Hänssler Classic i Ars Musici, natomiast partytury jego kompozycji wydały oficyny: Carus, Schott oraz Strube. Najnowsza płyta Kaya Johannsena – Sunrise (Carus 2017) – zawiera wyłącznie jego własne utwory przeznaczone na organy oraz na organy z towarzyszeniem orkiestry.

Recitale oraz gościnne występy dyrygenckie wiodą go od wielu lat w najdalsze zakątki świata. Do jego najnowszych osiągnięć należy wykonanie corocznie 20 kantat w ramach cyklu Bach:vokal, gościnna profesura w Wyższej Szkole Muzycznej w Lucernie (2014/2015), występy solowe w katedrach w Kolonii, Monachium i Spirze oraz w Filharmonii Berlińskiej, a także szereg podróży artystycznych (w charakterze solisty i dyrygenta) do Chin, Rosji i Włoch. Z okazji ubiegłorocznego jubileuszu reformacji poprowadził prawykonanie swojego monumentalnego dzieła Credo in Deum, przeznaczonego dla solistów, chóru i orkiestry.

Jego najnowsze kompozycje organowe to: Shanghai Skyscrapers, Sunrise, Song of Hope i The Great Wall, ponadto Concerto for organ, strings and percussion. Z kunsztem artysty można się zapoznać na kanale YouTube Kay Johannsen, gdzie dostępnych jest 250 filmów prezentujących muzykę organową, zespołową, improwizacje oraz kompozycje.

*****************************

NIEDZIELA, 16 września 2018 r. godz. 16.30

Vespra de Beata Maria Virgine
Schola gregoriańska Cantores Minores Chosoviensis
Krzysztof Pawlisz (Kraków) – organy

Vespra de Beata Maria Virgine

Nieszpory maryjne według „starego rytu” zostaną w dzień Odpustu Parafialnego wykonane w wersji łacińskiej, z udziałem scholi gregoriańskiej oraz organisty grającego wyznaczone wersety naprzemiennie ze śpiewem.

Nieszpory będą nabożeństwem, któremu przewodniczył będzie celebrans. Śpiew gregoriański przeniesie nas w dawne wieki, muzyka organowa doda chorałowi siedemnastowiecznego „ornamentu”. Słuchanie – to też aktywny udział: w modlitwie, w sztuce, w pięknie – każdy przeżyje na swój sposób kontakt z modlitewnym śpiewem obecnym ponad tysiąc lat w historii Kościoła.

vespera

Zapraszamy w niedzielę 16 września na godz. 16.30 do kościoła Najświętszych Imion Jezusa i Maryi w Katowicach-Brynowie przy ul. Nasypowej.

WYKONAWCY:

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis istnieje od 1996 roku. Głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej zespołu jest śpiew chorału gregoriańskiego. Ponadto zespół wykonuje repertuar wczesnej polifonii wokalnej oraz pieśni tradycyjne. Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Podstawowym celem działania scholi, jest śpiew podczas liturgii. Prezentując swój repertuar podczas koncertów, śpiewacy dokładają starań, aby wykonywany program był ściśle związany z aktualnym momentem roku liturgicznego. Utwory śpiewane przez zespół opracowane są najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami.

Wybrana dyskografia:

  • Mariam Matrem Virginem, 2008 (z żeńską scholą Nativitatis)
  • Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, 2011 (z organistką Susi Ferfoglią i zespołem Flores Rosarum)
  • Akatyst ku czci Bogurodzicy /DVD/, 2015 (z kantorem bizantyjskim Marcinem Abijskim i Bornus Consort)
  • Harmonie Universelle, 2016 (z organistą Krzysztofem Pawliszem, pod dyrekcją Marcela Pérèsa)
  • Oficjum o św. Wacławie Gloriose Dei Martyr, 2017

Krzysztof Pawlisz – urodzony w Krakowie. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie. Praca pod kierunkiem Aleksandry Gawlik zaowocowała zdobyciem kolejno dwóch nagród na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów Szkół Muzycznych II st. we Wrocławiu: III miejsca w 1994 r. oraz I miejsca w roku 1996. W latach 1996-2001 studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów Juliana Gembalskiego. Zetknięcie z charyzmatyczną osobowością profesora – organisty a zarazem improwizatora stało się silnym impulsem do pracy nad sztuką improwizacji. Dużą rolę w kształtowaniu wrażliwości muzycznej K. Pawlisza odegrali w tym czasie także: Monika Dąbrowska-Beuzelin oraz Marek Toporowski.

Bliższe zetknięcie z dawną muzyką francuską podczas wakacyjnych kursów w St-Bertrand-de-Comminges prowadzonych przez Michela Chapuis skłoniło K. Pawlisza do podjęcia studiów w Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon (2001-2004) w klasie Jeana Boyer. Sposób podejścia do muzyki, wskazówki wykonawcze i smak muzyczny mistrza stanowiły odtąd główny punkt odniesienia w poszukiwaniach ideałów artystycznych K. Pawlisza.

W konserwatorium lyońskim organista doskonalił też swe umiejętności pod kierunkiem pedagogów: L. Schlumberger, L. Robilliard (interpretacja organowa), L. Mallié, G. Marghieri, F. Vaudray (improwizacja organowa), J. Piscione (zagadnienia muzyki dawnej). Jesienią 2002 r. uczestniczył w czteromiesięcznym kursie w Sweelinck Conservatorium te Amsterdam w klasie organów Pietera van Dijka. W roku akademickim 2003-2004 sprawował funkcję organisty-asystenta w katedrze św. Jana w Lyonie. W roku 2002 zdobył II miejsce (ex æquo, I miejsca nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Magadino (Szwajcaria), zaś w 2006 r. V miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Brugge (Belgia). Od 1998 r. Krzysztof Pawlisz regularnie współpracuje z chorzowskim zespołem gregoriańskim Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, z którym wykonuje muzykę podczas liturgii oraz realizuje projekty koncertowe i fonograficzne. Koncertował jako solista w Polsce, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Włoszech oraz na Ukrainie. W roku 2012 uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej Instrumentalistyka. Obecnie Krzysztof Pawlisz jest nauczycielem organowej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie oraz w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej. Pełni też funkcję organisty w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie.

Możliwość komentowania jest wyłączona.