XX Jesienno-zimowe koncerty

Jubileuszowa edycja Jesionno-zimowych koncertów u Najświętszych Imion Jezusa i Maryi w Katowicach-Brynowie!

Już po raz dwudziesty mamy przyjemność zaprosić Państwa na cykl koncertów organowych i kameralnych w kościele Najświętszych Imion – miejscu dla Stowarzyszenia bardzo ważnym, gdyż to właśnie z tego kościoła wywodzą się założyciele naszej organowej organizacji. Tu w 1999 roku powstał pomysł założenia Stowarzyszenia, którego celem miały być działania promujące muzykę organową wykonywaną na nowych, znakomicie brzmiących organach zainstalowanych u Najświętszych Imion przez Mieczysława Klonowskiego. Nadał on staremu instrumentowi autorstwa renomowanej duńskiej firmy Marcussen indywidualny rys brzmieniowy, ujmująco wpasowany do przestrzeni naszego kościoła.

Profil koncertów ewaluował – od solowych recitali organowych, przeplecionych raz w roku koncertem wokalno-organowym (obowiązkowo w Nowy Rok), poprzez kameralistykę z organami, muzykę chóralną i kantatowo-oratoryjną. Podczas dziesiątej edycji gościliśmy w naszym kościele nawet wielką orkiestrę symfoniczną Akademii Beethovenowskiej.

Niezależnie od składów wykonawczych przyświecał nam ważny cel – pokazanie nie tylko piękna organów, ale również bogatego skarbca muzyki liturgicznej, która powstawała przez wiele wieków i w wyniku reformy Soboru Watykańskiego II wyszła z użycia liturgicznego. Ciekawy „koncertowo” czas Wielkiego Postu i Wielkanocy wypełnił drugi, realizowany okazjonalnie cykl „Wokół Roku Liturgicznego”, który rozprzestrzenił się również na inne ośrodki – najbliższy po sąsiedzku, w kościele św. Rodziny, oraz nieco dalsze – w Skierniewicach, Bydgoszczy, Siedlcach, Warszawie i Koronowie.

NASZE KONCERTY OD DWUDZIESTU LAT WSPIERA MEDIALNIE GOŚĆ NIEDZIELNY i RADIO eM!
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY JEST MIASTO KATOWICE!

Zapraszamy Państwa na kolejny koncert:

SOBOTA, 6 października 2018 r. godz. 19.00
RECITAL ORGANOWY STUKA IMPROWIZACJI W KLASYCZNEJ PERSPEKTYWIE
Kay Johannsen (Stuttgart) – organy

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga c-moll BWV 546

Preludia chorałowe ze zbioru Orgelbüchlein:
Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ
BWV 639
In dich hab ich gehoffet, Herr BWV 640
Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1842)
Preludium i fuga d-moll op. 37

Johannes Brahms (1833-1897)
Herzlich tut mich verlangen op. 122, nr 11
O Welt, ich muss dich lassen op. 122, nr 10

Kay Johannsen (* 1961)
Song of Hope
(2016)

Max Reger (1873-1916)
Te Deum op. 59, nr 12

Kay Johannsen
Improwizacje

Kay Johannsen studiował we Freiburgu i Bostonie.  Od 1994 roku  jest kantorem kolegiaty (Stiftskirche) w Stuttgarcie. Kieruje cyklami koncertowymi Stunde der Kirchenmusik oraz Bach: vokal 2011-2021.

Jako organista w 1988 roku wygrał Niemiecki Konkurs Muzyczny, a prowadzony przez niego zespół Stuttgarter Kantorei wielokrotnie zdobywał nagrody na Niemieckim Konkursie Chóralnym (Kilonia 2006, Weimar 2014, Freiburg 2018). Od lat jest członkiem jury Niemieckiego Konkursu Muzycznego. Dokładnie 30 jego płyt, utrwalających dokonania organowe i dyrygenckie, ukazało się w wytwórniach: Carus, Hänssler Classic i Ars Musici, natomiast partytury jego kompozycji wydały oficyny: Carus, Schott oraz Strube. Najnowsza płyta Kaya Johannsena – Sunrise (Carus 2017) – zawiera wyłącznie jego własne utwory przeznaczone na organy oraz na organy z towarzyszeniem orkiestry.

Recitale oraz gościnne występy dyrygenckie wiodą go od wielu lat w najdalsze zakątki świata. Do jego najnowszych osiągnięć należy wykonanie corocznie 20 kantat w ramach cyklu Bach:vokal, gościnna profesura w Wyższej Szkole Muzycznej w Lucernie (2014/2015), występy solowe w katedrach w Kolonii, Monachium i Spirze oraz w Filharmonii Berlińskiej, a także szereg podróży artystycznych (w charakterze solisty i dyrygenta) do Chin, Rosji i Włoch. Z okazji ubiegłorocznego jubileuszu reformacji poprowadził prawykonanie swojego monumentalnego dzieła Credo in Deum, przeznaczonego dla solistów, chóru i orkiestry.

Jego najnowsze kompozycje organowe to: Shanghai Skyscrapers, Sunrise, Song of Hope i The Great Wall, ponadto Concerto for organ, strings and percussion. Z kunsztem artysty można się zapoznać na kanale YouTube Kay Johannsen, gdzie dostępnych jest 250 filmów prezentujących muzykę organową, zespołową, improwizacje oraz kompozycje.

*****************************

SOBOTA, 3 listopada 2018 r. godz. 18.00
MSZA ŚWIĘTA „przy świecach”
oraz
KONCERT ZADUSZKOWY Et expecto ressurectionem mortuorum…

Władysław Szymański (Katowice) – organy
Chór Katedralny im. Ks. Alfreda Hoffmanna w Siedlcach
ks. Michał Szulik – dyrygent
Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – organy

*****************************

NIEDZIELA, 16 września 2018 r. godz. 16.30
Vespra de Beata Maria Virgine
Schola gregoriańska Cantores Minores Chosoviensis
Krzysztof Pawlisz (Kraków) – organy

Vespra de Beata Maria Virgine

Nieszpory maryjne według „starego rytu” zostaną w dzień Odpustu Parafialnego wykonane w wersji łacińskiej, z udziałem scholi gregoriańskiej oraz organisty grającego wyznaczone wersety naprzemiennie ze śpiewem.

Nieszpory będą nabożeństwem, któremu przewodniczył będzie celebrans. Śpiew gregoriański przeniesie nas w dawne wieki, muzyka organowa doda chorałowi siedemnastowiecznego „ornamentu”. Słuchanie – to też aktywny udział: w modlitwie, w sztuce, w pięknie – każdy przeżyje na swój sposób kontakt z modlitewnym śpiewem obecnym ponad tysiąc lat w historii Kościoła.

vespera

Zapraszamy w niedzielę 16 września na godz. 16.30 do kościoła Najświętszych Imion Jezusa i Maryi w Katowicach-Brynowie przy ul. Nasypowej.

WYKONAWCY:

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis istnieje od 1996 roku. Głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej zespołu jest śpiew chorału gregoriańskiego. Ponadto zespół wykonuje repertuar wczesnej polifonii wokalnej oraz pieśni tradycyjne. Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Podstawowym celem działania scholi, jest śpiew podczas liturgii. Prezentując swój repertuar podczas koncertów, śpiewacy dokładają starań, aby wykonywany program był ściśle związany z aktualnym momentem roku liturgicznego. Utwory śpiewane przez zespół opracowane są najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami.

Wybrana dyskografia:

  • Mariam Matrem Virginem, 2008 (z żeńską scholą Nativitatis)
  • Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, 2011 (z organistką Susi Ferfoglią i zespołem Flores Rosarum)
  • Akatyst ku czci Bogurodzicy /DVD/, 2015 (z kantorem bizantyjskim Marcinem Abijskim i Bornus Consort)
  • Harmonie Universelle, 2016 (z organistą Krzysztofem Pawliszem, pod dyrekcją Marcela Pérèsa)
  • Oficjum o św. Wacławie Gloriose Dei Martyr, 2017

Krzysztof Pawlisz – urodzony w Krakowie. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie. Praca pod kierunkiem Aleksandry Gawlik zaowocowała zdobyciem kolejno dwóch nagród na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów Szkół Muzycznych II st. we Wrocławiu: III miejsca w 1994 r. oraz I miejsca w roku 1996. W latach 1996-2001 studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów Juliana Gembalskiego. Zetknięcie z charyzmatyczną osobowością profesora – organisty a zarazem improwizatora stało się silnym impulsem do pracy nad sztuką improwizacji. Dużą rolę w kształtowaniu wrażliwości muzycznej K. Pawlisza odegrali w tym czasie także: Monika Dąbrowska-Beuzelin oraz Marek Toporowski.

Bliższe zetknięcie z dawną muzyką francuską podczas wakacyjnych kursów w St-Bertrand-de-Comminges prowadzonych przez Michela Chapuis skłoniło K. Pawlisza do podjęcia studiów w Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon (2001-2004) w klasie Jeana Boyer. Sposób podejścia do muzyki, wskazówki wykonawcze i smak muzyczny mistrza stanowiły odtąd główny punkt odniesienia w poszukiwaniach ideałów artystycznych K. Pawlisza.

W konserwatorium lyońskim organista doskonalił też swe umiejętności pod kierunkiem pedagogów: L. Schlumberger, L. Robilliard (interpretacja organowa), L. Mallié, G. Marghieri, F. Vaudray (improwizacja organowa), J. Piscione (zagadnienia muzyki dawnej). Jesienią 2002 r. uczestniczył w czteromiesięcznym kursie w Sweelinck Conservatorium te Amsterdam w klasie organów Pietera van Dijka. W roku akademickim 2003-2004 sprawował funkcję organisty-asystenta w katedrze św. Jana w Lyonie. W roku 2002 zdobył II miejsce (ex æquo, I miejsca nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Magadino (Szwajcaria), zaś w 2006 r. V miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Brugge (Belgia). Od 1998 r. Krzysztof Pawlisz regularnie współpracuje z chorzowskim zespołem gregoriańskim Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, z którym wykonuje muzykę podczas liturgii oraz realizuje projekty koncertowe i fonograficzne. Koncertował jako solista w Polsce, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Włoszech oraz na Ukrainie. W roku 2012 uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej Instrumentalistyka. Obecnie Krzysztof Pawlisz jest nauczycielem organowej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie oraz w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej. Pełni też funkcję organisty w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>